توکن nft

ویژگی‌های اصلی توکن NFT چیست؟

در دنیای امروز اگر نتوانید در مورد مفاهیم روز دنیا اطلاعات کسب کنید، نمی‌توانید به درآمد بسیار بالا که هر فردی آرزوی آن را دارد دست یابید. یکی از این مفاهیم که تنها 10 درصد مردم جهان با آن آشنایی کامل داشته و از این راه کسب درآمد می‌کنند، بازار رمزارز‌ها است. این بازار بسیار گسترده بوده و اطلاعات زیادی را درون خود جای‌داده است. یکی از این رمزارز‌ها که در حوزه بلاک‌چین قرار دارد، NFT است. به این نوع توکن، توکن غیرقابل‌معاوضه گفته می‌شود.

ان‌اف‌تی که نوعی Token غیرقابل‌تعویض است، منحصر‌به‌فرد بوده و نمی‌‎توان آن را با هیچ‌چیز دیگری تعویض کرد. می‌توان از ارزش این توکن همانند ارزش یک سند خانه مثال زد. با داشتن سند خانه به نام و نشانی خود، نمی‌توانید آن را با خانه فرد دیگر معاوضه کنید؛ در این صورت، مشخصات آن شخص روی سندی است که شما آن را در یک معاوضه صاحب شده‌اید. اما چرا برخی افراد این توکن را خریداری می‌کنند؟ ارزش این Token چیست؟ NFT چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

خصوصیات برجسته توکن NFT چیست؟

این کلمه مخفف کلمه‌های Non Fungible Token است که در‌واقع به معنای همان توکن غیرقابل‌تعویض است. این نوع رمزارز در اصل کاملا بر خلاف نوع قابل معاوضه آن است. ان‌اف‌تی یکی از دارایی‌های دیجیتالی اشخاصی بوده که آن را خریداری کرده‌اند. می‌توان این دارایی را با یک مثال، راحت‌تر و بهتر درک کرد. Non Fungible Token همانند یک موسیقی، هنر و اشیای درون یک فیلم یا بازی به افرادی که نمی‌توانند مفهوم آن را به‌تنهایی درک کنند، شناسانده می‌شود.

هر توکن NFT دارای یک رمز دیجیتالی است که در‌واقع این رمز، ارزش آن را تثبیت می‌کند. برای رمز‌گذاری این نوع دارایی دیجیتالی از نرم‌افزار‌هایی که برای رمز‌گذاری انواع توکن‌ها به کار می‌رود، استفاده می‌شود. این نوع Token می‌تواند به‌صورت عکس یا تصویری در یک فیلم باشد که برای عموم به نمایش گذاشته می‌شود. هر نوع ارز دیجیتال دارای ویژگی‌هایی است که اصلی‌ترین ویژگی این نوع، غیرقابل‌معاوضه بودن آن است.

این توکن علاوه بر تفاوتی که با ارز‌های دیجیتال دیگر دارد، از ویژگی‌های خاص دیگری برخوردار است. از جمله اینکه تعداد آن‌ها بسیار محدود است و در نتیجه این کمبود تعداد، ارزش بسیار زیادی دارند. البته کاربران این ارز می‌توانند مقدار‌های متفاوتی برای آن ایجاد کنند. اما برای محدود نگه‌داشتن این توکن مانع افزایش مقدار آن‌ها می‌شوند. یک ویژگی بارز دیگر آن غیرقابل‌تقسیم بودن به قسمت‌های کوچک‌تر است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز غیرقابل‌معاوضه، خاص بودن آن است. در واقع یک‌سری از اطلاعات دائمی مربوط به هر توکن وجود دارد که برای همیشه به نام هر یک از آن‌ها ثبت می‌شود. در نتیجه هرکدام از این توکن‌ها با دیگری تفاوت دارد. علاوه بر این، نمی‌توان آن‌ها را با یک چیز هم‌ارزش مثل خودشان تعویض کرد. وجود این قابلیت‌ها باعث متفاوت بودن آن‌ها شده است.

منحصربه‌فرد بودن NFT

ازآنجایی‌که هر ان‌اف‌تی دارای یک رمز دیجیتال است، نمی‌توان این رمز را تغییر داد. تغییر اطلاعات ثبت‌شده در هر یک از NFT‌ها غیر‌ممکن است. علت اصلی این موضوع این است که بتوان با هر رمز، اصالت یک توکن از این نوع را نشان داد. هر‌کدام از این ارز‌ها دارای یک ویژگی خاص و به‌خصوصی هستند که آن‌ها را نسبت به ارز دیجیتال دیگر متمایز می‌کند. هیچ یک از 2 توکن شباهتی به هم ندارند.

کمیاب و نادر بودن

با اینکه افراد توسعه‌دهنده و تولید‌کننده Non Fungible Token توانایی تولید به‌صورت انبوه و زیاد را داشته و می‌توانند آن را بیش‌ازپیش گسترش دهند، اما این کار را نمی‌کنند. علت تولید محدود ان‌اف‌تی برای خاص و منحصر‌به‌فرد نگه‌داشتن این دست توکن است. به همین دلیل خرید این توکن برای هر فردی مقدور نبوده و اگر کسی بخواهد آن را تهیه کند، باید هزینه زیادی را پای این سرمایه‌گذاری بگذارد.

داشتن دلیلی بر مالکیت

این نوع ارز‌های دیجیتال در شبکه بلاک‌چین ذخیره شده و نگهداری می‌شوند. ازاین‌جهت می‌توان گفت که یک توکن ان‌اف‌تی علاوه بر داشتن رمز برای شناسایی و خاص بودن، گواهی مالکیت در شبکه بلاک‌چین را هم دارند؛ ازاین‌رو برای یافتن و خریدن این نوع از توکن در میان شبکه‌های مختلف مستقیم به سمت شبکه بلاک‌چین بروید. این مالکیت همیشه به همراه کالای دیجیتالی خریداری‌شده خواهد بود.

NFT

 

امکان تقسیم در آن‌ها وجود ندارد

NFT یک رمزارز دیجیتال یکپارچه است که نمی‌توان آن را به هیچ شکلی تقسیم کرد. با اینکه در بسیاری از ارز‌های دیجیتال این کار یک عمل عادی است، اما در این نوع توکن عنوانی برای قسمت‌کردن ان‌اف‌تی به بخش‌های کوچک‌تر وجود ندارد.

تفاوت توکن NFT با دیگر توکن‌ها

از اصلی‌ترین تفاوت‌های این توکن با دیگر ارز‌‎‌های دیجیتال، غیرقابل‌معاوضه بودن توکن Non Fungible Token است. دیگر ارز‌های دیجیتال را می‌توان همانند یک اسکناس 100 هزار تومانی دانست که هم می‌توان آن را با یک اسکناس دیگر به همان ارزش تعویض کرد و هم می‌توان این معاوضه را به شکل تعویض آن با یک شیء با همان میزان ارزش انجام داد. این کار در صورتی است که در NFT حتی یکی از این روش‌ها هم قابل‌اجرا نیست.

در بسیاری دیگر از ارز‌ها، تقسیم ارز دیجیتال به بخش‌های کوچک و خرید و فروش آن‌ها امری عادی است. این در حالی است که این امکان برای توکن غیرقابل‌تعویض وجود ندارد. نه‌تنها نمی‌توان آن را تعویض کرد، حتی نمی‌توان آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کرد.

چگونگی طرز کار NFT

ازآنجایی‌که NFT درون شبکه بلاک‌چین نگهداری می‌شود، امکان ایجاد و ذخیره یک ان‌اف‌تی در این شبکه برای عموم افراد وجود دارد. در‌واقع، اگر بخواهید این کار را انجام دهید، می‌توانید یکی از هنر‌های دیجیتالی خود را در آنجا رمز‌گذاری کرده و مالکیت آن را با قیمت بسیار عالی به فرد دیگری بسپارید. با این‌که می‌توان در این شبکه به‌صورت کاملا ناشناس عمل کرد، اما بلاک‌چین می‌تواند تمامی اطلاعات شما را ردیابی کند.

تنها زمانی می‌توانید این کار را انجام دهید که صلاحیت آن را داشته و از منظر شبکه عمومی بلاک‌چین تأیید شده باشید. ممکن است فایل دیجیتالی ان‌اف‌تی شما در شبکه اتریوم تولید و ذخیره شده باشد، اما در این صورت باز هم پشتیبانی آن توسط بلاک‌چین انجام می‌شود. برای آپلود‌کردن فایل دیجیتال خود لازم نیست که نگران حجم آن باشید. این فایل‌ها می‌توانند به‌صورت عکس، آثار هنری، فیلم و یک بخش از شیء درون یک بازی باشند. به احتمال زیاد، بخش‌های جدیدی از آثار دیجیتال به این نوع توکن در آینده اضافه خواهد شد.

منابع

https://cointelegraph.com/nonfungible-tokens-for-beginners/fungible-vs-nonfungible-tokens-what-is-the-difference

https://www.analyticssteps.com/blogs/what-non-fungible-token-nft-features-benefits

 

مطلب پیشنهادی

وقت سفارت اتریش

چگونه وقت سفارت اتریش بگیریم؟

اتریش یکی از زیباترین و بهترین کشورهای برای زندگی است. از این رو افراد زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.