ایمنی محل کار

لباس ایمنی محل کار

در این مقاله انواع لباس های کار ایمنی و عملکرد آنها در محیط های کاری مختلف توضیح داده شده است. با انتخاب و خرید لباس کار ایمنی و حرفه ای مناسب می توانید سلامت خود و کارگران خود را تضمین کنید. کارگاه های صنعتی نیاز به استفاده از لباس های محافظ در برابر عوامل مکانیکی دارند. چنین لباس هایی باید کارگران را از آسیب های ناشی از عوامل مکانیکی و حمل و نقل محافظت کند. محافظت در برابر موادی که باعث بریدگی، سوراخ شدن و غیره می شوند. ایمنی و سلامت کارگران با انواع لباس کار مناسب می تواند میزان حوادث و خسارت های جانی و مالی را در محیط های کاری به حداقل برساند.

این لباس ها از الیاف مخصوص ساخته شده اند و می توان آنها را از پلی استر سخت تهیه کرد. در این صنایع باید از لباس های محافظ در برابر مواد شیمیایی استفاده شود. این لباس ها باید تمام بدن کارگر را از محیط بیرونی عایق کند. همچنین می تواند کارگران را در برابر اسپری های شیمیایی محافظت کند.

اگر این ماده شیمیایی برای دستگاه تنفسی مضر است، لباس کار نیز باید مجهز به ماسک تنفسی باشد. هنگام کار با مواد خورنده مانند اسیدها باید از روپوش های لاستیکی یا پلاستیکی استفاده شود. لباس های ایمنی در درجه اول باید متناسب با اندازه بدن و احساس کاربر باشد. در محیط های صنعتی که کارگران در نزدیکی ماشین آلات کار می کنند استفاده از لباس کار مناسب ضروری است. همچنین آویختن زنجیر یا ساعت در هنگام پوشیدن لباس کار اکیدا ممنوع است. برای کارهایی که نیاز به سیم پیچی منظم دارند باید از لباس های آستین کوتاه استفاده کرد. جیب یا لبه برای کار در محیط های گرد و غبار یا قابل اشتعال توصیه نمی شود. زیرا این ماده می تواند روی لبه های لباس بماند. لباس های جوشکار و برقکار نارسانا هستند و نباید دارای قطعات فلزی مانند دکمه یا زیپ باشند.

 

 

مواد لباس کار ایمنی

لباس کار اصولا با در نظر گرفتن شرایط کار و محیط کار طرح های مختلف در طرح ها و رنگ های مختلف مصرف می شود. در این میان نوع متریال نیز با در نظر گرفتن کار کاربر مشخص می شود. این نوع لباس کار را می توان هم از الیاف طبیعی و هم از الیاف مصنوعی تهیه کرد. در این میان با توجه به ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی، انواع لباس کار نیز به انواع لباس کار اضافه می شود. علاوه بر این نوع مواد، انواع دیگری از لاستیک و پلاستیک نیز وجود دارد. این لباس کار برای محیط های اسیدی و شیمیایی در نظر گرفته شده است. ترکیبات مختلفی از مواد خاص در لباس کار استفاده می شود که در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • پوشاک الیاف کاغذی: این نوع مواد عمدتاً برای تهیه لباس های کار یکبار مصرف برای محافظت در برابر ذرات یا برای پاشش مواد غیر شیمیایی و ذوب نشده استفاده می شود.
  • لباس های ساخته شده از الیاف پشم و پنبه: این نوع مواد خام لباس را راحت می کند و به خوبی با تغییرات دما سازگار می شود. این لباس در برابر آتش مقاوم است و برای استفاده در سطوح ناهموار ایده آل است.
  • لباس با الیاف داک: این پارچه شبیه نخ پنبه است و مقاومت بسیار خوبی در برابر برش و سایش دارد و برای کارهای سنگین مناسب است.
  • چرم: از این نوع مواد برای پوشاک و پیش بند استفاده می شود که ممکن است در حین عملیاتی مانند جوشکاری قطعات فلزی با ذرات داغ پاشیده شود.
  • پلیمرها، نئوپرن و الیاف پلاستیکی: این مواد برای پوشاک و پیش بند و برای جابجایی مواد شیمیایی مناسب هستند.

انواع لباس کار ایمنی

با توجه به محیط های مختلف کارگاهی و کارخانه های صنعتی، تنوع بسیار زیادی در زمینه ایمنی لباس کار با وجود مواد شیمیایی در محیط های کاری با گرما و سرمای بیش از حد مشخص می شود. برای هر یک از این محیط ها باید لباس کار مخصوص در اختیار کاربر قرار گیرد. برای محافظت از کاربران در برابر شرایط محیطی از نقطه نظر ایمنی و سلامت بدن استفاده از لباس کار ایمن لازم است. خواه شما صاحب کارخانه هستید و به لباس برای کارمندان خود نیاز دارید یا می خواهید لباس کار منحصر به فردی برای شرکت خود طراحی کنید، شرکت ما این امکان را برای شما فراهم کرده است که طرح مورد علاقه خود را با مشخصات خاص خود داشته باشید. شما می توانید انواع لباس کار را برای انواع مختلف کار انتخاب کنید و بهترین را برای خود انتخاب کنید.

لباس کار یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی است و همه کارکنان ملزم به پوشیدن لباس کار متناسب با محل کار هستند. لباس کار به عنوان یک پوشش جهانی از تنه، بازوها و پاها در برابر شرایط محیطی محافظت می کند و در ساده ترین شکل خود به دو صورت بلوز و شلوار، ژاکت و شلوار (2 تکه) یا لباس کار یک تکه (1 تکه) است و از پنبه پلی استر، ویسکوز، کتان، فیلامنت یا ترکیبی ساخته می شود. بدیهی است که هرچه الیاف به کار رفته در پارچه طبیعی تر باشد، تبادل حرارت بهتر و راحت تر است.

انواع لباس کار

 

لباس کار ایمنی برای شرایط خاص

لباس‌های کار مخصوص برای شرایط خاص، مانند لباس کاری که رطوبت سرد را مسدود می‌کنند، لباس ‌های مقاوم در برابر آتش و گرما و روپوش‌های شیمیایی و رادیواکتیو نیاز به استفاده از پارچه‌های مخصوص دارند. به عنوان مثال، لباس کار طراحی شده برای محافظت در برابر گرما با پوشش آلومینیومی ساخته شده است که تا 90٪ از اشعه مادون قرمز را منعکس می کند. در هر صورت باید لباس های کار سرهمی  را به گونه ای انتخاب کرد که بسته به خطراتی که در حین کار ممکن است به وجود بیاید تا حد امکان بی ضرر باشند.

 

تفاوت لباس کار محافظ با لباس کار معمولی

لباس های کار محافظ به طور خاص پوشیده می شوند تا به حداقل رساندن خطر برای سلامت و ایمنی کارگر در حین کار کمک کنند. می توان از آن برای محافظت در برابر یک خطر خاص یا کلی در محل کار استفاده کرد (بعد از اینکه سایر اقدامات کنترلی قابل عملی دیگر برای حذف یا به حداقل رساندن خطر اعمال شد).

لباس یا کفش معمولی لباس محافظ نیست. به عنوان مثال، لباس های روزمره یک کارگر مانند شلوار یا شلوار جین که در محل کار پوشیده می شود، به طور کلی لباس محافظ در نظر گرفته نمی شود. یونیفرم ها یا سایر لباس هایی که صرفاً برای شناسایی یک فرد به عنوان کارمند پوشیده می شوند، معمولاً لباس محافظ در نظر گرفته نمی شوند.  قبل از اینکه بتوانید گزینه های لباس محافظ بالقوه را در نظر بگیرید، باید بدانید که چه خطراتی وجود دارد. به یاد داشته باشید که تمام خطراتی که شناسایی می کنید باید ابتدا همه اقدامات کنترلی قابل عملی دیگر را اعمال کنند.

نحوه مراقبت از لباس کار محافظ

قبل از استفاده از هر نوع لباس کاری به کارگران اطلاعات و آموزش در مورد نگهداری و شستشوی صحیح لباس های محافظ خود بدهید. مراقبت و نگهداری مناسب برای اطمینان از اینکه لباس محافظ همچنان محافظت می کند ضروری است. کارفرما باید لباس های کار محافظ تمیز و بهداشتی به کارکنان خود  ارائه دهند. تمیز کردن باید طبق دستورالعمل سازنده انجام شود. برخی از لباس های محافظ ممکن است پس از تمیز کردن نیاز به درمان مجدد یا پوشش مجدد داشته باشند (مثلاً ضد آب کردن مجدد)

کارگران باید در موارد زیر به انبارهای مناسب دسترسی داشته باشند:

  • می توان آن را تمیز و خشک نگه داشت.
  • از آسیب یا تداخل در امان است.
  • به راحتی برای کارگران قابل دسترسی است.

نحوه مراقبت از لباس کار محافظ

درپایان

لباس محافظ باید متناسب با ماهیت کار و هرگونه خطرات مرتبط با آن کار باشد. لباس محافظ باید اندازه و مناسب باشد. همچنین باید پوشیدن آن نسبتاً راحت باشد و با هر PPE یا لباس دیگری که کارگران ملزم به پوشیدن یا استفاده از آن هستند سازگار باشد. کارفرما باید اطمینان حاصل کنند که لباس های محافظ نگهداری، تعمیر و تعویض می شوند تا محافظت کارکنان انجام شود. کارفرما ها نمی توانند هزینه تهیه لباس های محافظ را به کارگران منتقل کنند یا آنها را وادار کنند که خودشان تهیه کنند. همچنین کارفرما هنگام تصمیم گیری در مورد سلامت و ایمنی کارگران باید با کارگران تعامل داشته باشد. این شامل انتخاب و ایجاد تغییرات در لباس کار محافظ می شود.

مطلب پیشنهادی

وقت سفارت اتریش

چگونه وقت سفارت اتریش بگیریم؟

اتریش یکی از زیباترین و بهترین کشورهای برای زندگی است. از این رو افراد زیادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.